Influenceru mārketings Latvijā 2020

Aptauja ar Latviešu top 30 mārketinga ekspertiem – kā tiek atrasti influenceri, cik bieži ar tiem sadarbojas, cik daudz laikam tam tiek veltīts, ar kādām problēmām sanāk saskarties un kādi ir influenceru kampaņu budžeti.

Promoty ir par kvalitatīvām influenceru kampaņām, kuras ir vienkārši un ērti pārvaldīt vienuviet. Pavisam drīz tiks izlaista jauna Promoty versija ar uzlabotām iespējām, tādēļ vēlējāmies noskaidrot pašreizējo situāciju ar influenceru mārketingu Latvijas tirgū, kā arī piedāvāt risinājumus izaicinājumiem, ar kuriem saskaras mārketinga profesionāļi, strādājot ar influenceru mārketingu. Tieši tādēļ šī gada vasarā veicām aptauju ar 30 mārketinga profesionāļiem no dažādiem uzņēmumiem Latvijā, kuriem ir pieredze ar influenceru mārketingu. Tika pārstāvēti uzņēmumi no dažādām industrijām kā arī aģentūras. Paldies visiem, kuri piedalījās par šo vērtīgo informāciju un ceram, ka šis būs noderīgi arī Tev.

 

Kā tiek atrasti influenceri?

♡ Kad jautāti par influenceru atrašanu gandrīz puse aptaujāto atbildēja, ka meklē tos paši, manuāli, turot acis vaļā un aktīvi darbojoties sociālajos medijos, pašiem meklējot un sekojot šiem influenceriem. Tas notiek gan Instagramā pētot “suggested profiles”, gan sekojot atbilstošiem tēmturiem (hashtag).

♡ Otro vietu ieņēma influenceru atrašana ar aģentūras palīdzību. Gandrīz 30% aptaujāto atzina, ka influenceru atrašana ir liels laika patēriņš un viņi to labprāt uztic aģentūrām – mediju, PR vai digitālajām – atkarībā no influenceru kampaņas mērķa.

♡ Tikai daļa uzņēmumu pārstāvju influencerus meklē starp jau esošajiem klientiem, jo tā viņu produkts vai pakalpojums būs izprasts un parādīts vislabāk.

♡ Vēl influencerus meklē arī publiski pieejamos topos (piemēram, balticbrands), atbilstošās Facebook interešu grupās vai starp paziņām. Ir arī uzņēmumi, kuri sadarbojas ar influenceriem, kuri paši tos uzrunā.

♡ Liela daļa aptaujāto atzīst, ka vissvarīgākais ir, lai influenceris atbilst zīmolam, zīmola mērķauditorijai un uzņēmuma vērtībām. Influenceri tiek atlasīti pēc satura tematikas, sekotāju skaita, iesaistes rādītāja, atrašanās vietas, sekotāju demogrāfijas utt. Aptaujātie atzīst, ja jāmeklē influenceri ārzemju tirgiem, tad izmanto arī dažādas influenceru platformas.

Cik bieži uzņēmums veic sadarbības ar influenceriem un cik stundas tam tiek veltītas?

♡  Lielākā daļa aptaujāto uzņēmumu ar influenceriem sadarbojas uz projektu/ kampaņu bāzes – daļa katrai kampaņai, daļa retāk. Vairākums aptaujāto ar influenceriem sadarbojas reizi ceturksnī vai pāris reizes gadā. Un mazākums katru mēnesi vai katru dienu. Influenceru kampaņām tiek veltītas pāris stundas dienā vai mēnesī, dažiem tam ir atvēlēts darbinieks, bet citi tam laiku netērē un to dara aģentūra. Aptaujātie atzīst, ka laika patēriņš sadarbībām jāvelta visai liels – sākot no uzrunāšanas, vienošanās, līguma noslēgšanas, komunikācijas vadlīniju sagatavošanas, ierakstu saskaņošanas utt., taču konkrētas stundas nosaukt nespēja.

Ar kādām problēmām saskaras, sadarbojoties ar influenceriem?

♡ Tipiskākās problēmas sadarbībā ar influenceriem ir saistībā ar komunikāciju – netiek atbildēts laikā uz ziņām vai arī influenceri pazūd pavisam, neizpildot vienošanos.

♡ Nākamā problēma, ar ko saskaras uzņēmumi, ir neizpildīti solījumi, kad influenceris nepilda uzdevumu atbilstoši “brief” kā bija vienojušies. Bieži vien uzņēmumi sastopas arī ar to, ka influenceri neievēro termiņus satura iesniegšanai. Nedaudz mazāk uzņēmumu kā problēmu minēja neatbilstoši augstas kompensācijas pieprasīšanu. Daži atzīst, ka ir saskārušies ar situāciju, kad influenceris vienu dienu reklamē viņu produktu, bet nākamajā dienā jau konkurentu. Ne mazāk svarīgs fakts – influenceri bieži vien var neizprast reklāmējamo zīmolu un tā vērtības. Daži kā izaicinājumu minēja nekvalitatīvu saturu un visbeidzot arī grūtības ar rezultātu izmērīšanu. Kopumā uzņēmumi atzīst, ka influenceru mārketingā tiek ieguldīts apjomīgs darbs un laiks, bet ne vienmēr ir gaidītā atdeve.

Kā ir ar infuenceru kampaņām atvēlētajiem budžetiem?

♡ Runājot par budžetiem, tie stipri svārstās starp aptaujātajiem uzņēmumiem. Lielai daļai ir pieredze sadarbībām tikai uz bartera principa apmaiņā pret savu produktu, pakalpojumu vai dāvanu karti. Daļa min pāris simtu – pāris tūkstošu eiro budžetu. Visbeidzot, ir arī kompānijas, kuras gatavas atvēlēt influenceru mārketingam, pat līdz 30 000 eiro.

Viens ir skaidrs – influenceru atrašana un kampaņu organizēšana un pārvaldīšana ir laikietilpīgs un ķēpīgs process. Promoty mēs šo procesu cenšamies atvieglot un padarīt pēc iespējas vienkāršāku jums. Ja ir kādi jautājumi par šo aptauju, vai vēlaties uzzināt vairāk par Promoty, droši sazinieties ar mani [email protected] vai arī rezervējiet sev izdevīgo laiku videozvanam zemāk.

Piemēram, Latviešu influencerim ar 10 tūkstošiem sekotāju un 5% iesaistes līmeni būs 500 aktīvi sekotāji, līdz ar to ieraksta cena būs ap 100 € -  bet protams, šo arī nosaka satura kvalitāte, sadarbību biežums un citi faktori. Vērts paturēt prātā, ka cenas dažādās valstīs atšķiras, kad tiek veidotas starptautiskas sadarbības, vērts pievērst uzmanību vietējam cenu līmenim attiecīgajā valstī.

influenceru kampaņas izmaksas Promoty

Atlīdzība ar produktiem vai pakalpojumiem jeb barteris

Produkta kampaņas, kur influencerim tiek atlīdzināts ar produktiem vai servisiem, e-veikala kredītiem vai dāvanu karti/grozu ir īpaši veiksmīgas, jo prasa mazāku ieguldījumu un nodrošina labāku atdevi (ROI) vairumā gadījumu.

Otrkārt, produkta kampaņas piesaista influencerus, kuriem patiešām interesē zīmola produkti un iespējams tos jau izmanto savā ikdienā, līdz ar to priecājas tos ieteikt saviem sekotājiem - šādas sadarbības rezultējas godīgā un autentiskā saturā, kurš nodrošina labus rezultātus.

Piemēram, viena no veiksmīgām Promoty kampaņām ir Sutu's influenceru kampaņa, kuras ietvaros influenceriem tika atlīdzināts ar bambusa salmiņiem. Lai arī šis produkts ir ar salīdzinoši zemu cenu, vairāk, kā 400 satura veidotāji kampaņai pieteicās, tai skaitā influenceri ar 100 tūkstošu sekotāju - viņu vērtības sakrita ar ideju, ka jāatbrīvojas no plastmasas salmiņiem, lai palīdzētu ar vides piesārņojumu. Bieži vien Tava zīmola vērtības var uzrunāt influenceri vairāk kā naudiska atlīdzība!

Sutu bambusa salmiņi Promoty influenceru mārketinga kampaņa

Kad jāpieņem lēmums par atlīdzības veidu influencerim, padomā par to, kāda ir tavu produktu vai pakalpojumu vērtība un kā tā atbilst influenceriem, kurus iztēlojies savai kampaņai. Piemēram, ja vēlies galvenokārt strādāt ar mikro-influenceriem ar 1 000 - 5 000  sekotāju, veiksmīgai kampaņai produkta vērtībai jābūt no 10 - 50 eiro. Ja produkta vērtība ir zemāka, tad vērts apsvērt naudas kampaņu.

Balstoties uz mūsu pieredzi Promoty, varam teikt, ka kampaņas, kuras piedāvā zemas vērtības produktus (zem 10 eiro), visticamāk, nebūs veiksmīgas, jo kvalitatīvs influenceru darbs būtu vērts vairāk.

9. Kā mērīt influenceru mārketinga rezultātus?

Pēdējais un arī svarīgākais solis jebkurai influenceru mārketinga kampaņai ir tās analīze un rezultātu noteikšana: tas palīdzēs gan noteikt, cik kampaņa bijusi veiksmīga, gan arī to, kuri satura veidotāji ienesa labākus rezultātus kā arī kādus influencerus izvēlēties un kādu budžetu noteikti nākamajai kampaņai.

Influenceru mārketinga kampaņas rezultātu mērīšana pirmkārt atkarīga no kampaņas mērķa: ja mērķis bija iegūt zīmola atpazīstamību, tad galvenokārt jāpievērš sasniedzamības rādītājiem (reach, impresijas). Taču, ja mērķis bija veidot zīmola imidžu, tad būtu jāfokusējas uz iesaistes rādītājiem: like un komentāru daudzumu un kvalitāti, iesaistes rādītāju, jaunu sekotāju pieplūdumu utt.

Visgrūtāk ir izmērīt influenceru mārketinga ietekmi uz pārdošanu - par šo influenceru mārketings bieži tiek kritizēts. Vairumā gadījumu tiek izmantota viena no šīm divām opcijām:

a) Izsekojamas saites, kuras influenceris var pievienot savā profilā vai “story”, izmantojot “swipe up” funkciju. Google Analytics zīmols var redzēt, cik daudz apmeklējumu nācis no influencera saites, vai veikti pirkumi un cik lieli.

b) Personīgie atlaižu kodi ļaus noteikt precīzi, cik daudz pirkumu katrs influenceris ienesis. Tā kā atlaižu kodi ir interesanti arī pašam influencerim un sekotājiem, šī ir abpusēji izdevīga sadarbība. Kā arī tas palīdz precīzāk izvērtēt rezultātu, jo iespējams sekotājs neieies e-veikalā caur konkrēto saiti, taču atlaižu kodu izmantos jebkurā gadījumā.

atlaižu kodi influenceru mārketings Promoty

Pēc pirmajiem sadarbību ierakstiem, turpinās nepārtraukta rezultātu izvērtēšana, kur vari izvērtēt ar kuriem influenceriem turpināt sadarbības ilgtermiņā un kuriem tomēr nē. Jāpatur prātā, ka pirmais ieraksts ne vienmēr var nest labākos rezultātus: patērētājiem nepieciešamai vidēji 7-8 saskarsmes punkti ar zīmolu, pirms tiek veikts lēmums par pirkumu, līdz ar to ir vērts pamērīt rezultātus ilgtermiņā.

Ar rezultātiem vajadzētu dalīties arī ar influenceriem, kuri piedalījās kampaņā. Diemžēl, zīmoli bieži vien to nedara: piemēram, Igauņu satura veidotāja Anni Rahula, atzīst, ka tikai 1/20 sadarbības partneriem ir dalījies ar viņu kampaņas rezultātos. “Pat tad, kad man ir bijis personalizēts atlaižu kods, pēc kura ļoti precīzi var noteikt rezultātus, rezultātus nesaņēmu”, saka Anni. “Saņemt atgriezenisko saiti ir ļoti svarīgi, lai nākotnē attīstītos kā satura veidotājs.”

Ja vēlies kampaņas statistiku vienuviet (reach, patīk, komentārus), iesakām pamēģināt Promoty influenceru mārketinga platformu, jo tas tiešām ir vērtīgi un pārskatāmi!

Promoty influenceru kampaņas rezultāti OPI

10. Influenceru mārketinga juridiskie aspekti

Tā kā gan influenceru, gan sociālo mediju mārketings ir relatīvi jaunas jomas, ir aktuāli dažādi ētiskie un normatīvie jautājumi.

Lai patērētājiem tiktu sniegta patiesa un skaidra informācija par publikāciju, par kuru influenceris saņēmis materiāla rakstura labumu (samaksu, dāvanu u.tml.), balstoties uz spēkā esošo komercprakses regulējumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir sagatavojis šādus ieteikumus:

  • Ierakstā jāiekļauj nepārprotama norāde par komerciālu sadarbību – tas var būt ieraksta tekstā vai pievienojot atbilstošus tēmturus (hashtags)
  • Jālieto kāds no šādiem tēmturiem: #apmaksats, #apmaksatareklama, #paidpartnership, #reklama, #sponsorets
  • Ierakstā vai tēmturos skaidri jānorāda arī sadarbības, reklāmas apmaksātāja vai dāvanas sniedzēja nosaukums

Īstenojot mārketinga pasākumus sociālo tīklu vidē gan reklāmas devējiem, gan satura veidotājiem ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības. Viens no svarīgākajiem tiesību aktiem šajā jomā ir Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Vienlaikus Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem jārēķinās ar Reklāmas likuma un citām reklāmas jomas speciālo tiesību aktu prasībām. Tai skaitā svarīgi ir ņemt vērā:

  • tabakas izstrādājumu un citu  smēķēšanas produktu reklāmas aizliegumu;
  • alkoholisko dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • enerģijas dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • uztura bagātinātāju reklāmas prasības.

Īpaša uzmanība ir jāpievērš gadījumiem, kas saistīti ar bērniem adresētu reklāmu. Tāpat, sniedzot apgalvojumus par Produktu īpašībām, Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem ir jāspēj pierādīt izmantoto apgalvojumu patiesību.

Kā var noprast pēc šī ieraksta influenceru mārketinga platforma kā Promoty atvieglo sadarbību veidošanu: tā palīdz gan ātrāk atrast influencerus, dod pārskatu par influenceru statistiku un datiem, samazina nepieciešamību pēc līgumiem, vienkāršo maksājumus un produktu sūtīšanu.

Turklāt, kampaņas izveide Promoty ir bez maksas, un Tu maksāsi tikai par saturu, kuru esi akceptējis. Bez influenceriem no Latvijas, Tu vari sadarboties arī ar Igauņu, Lietuviešu, Somu, Dāņu, Zviedru, Norvēģu un Nīderlandes influenceriem. Droši sāc te! 👇🏼

More on the topic