Kā noteikt vai influencerim ir viltus sekotāji?

Viens no svarīgākajiem faktoriem veiksmīgā influenceru mārketinga kampaņas izveidē ir pareizo satura radītāju izvēle. Diemžēl influencera “amata nosaukuma” pievilcīgums un intensīvā konkurence šajā jomā ir novedusi pie tā, ka satura radītājus jāizvēlas ļoti rūpīgi – iespējams, jūs maksāsiet par lieliem skaitļiem, taču beigu rezultāts nemaz neizvērtīsies veiksmīgs. Tāpēc ir nepieciešams apzināties riskus un nesadarboties ar influenceriem, ja rodas kādas šaubas.

Lūk, daži no visizplatītākajiem paņēmieniem, kā attīstīt Instagram profilus un palielināt sekotāju skaitu, kā arī veids, kā šos paņēmienus atklāt. 👇🏼

Visizplatītākā problēma: viltus sekotāji

Sekotāju pirkšana ir viena no visizplatītākajām problēmām, ar kurām saskaras mārketinga speciālisti. Tas ir salīdzinoši vienkāršs un izdevīgs veids, kā attīstīt savu profilu: Google’s pirmais meklēšanas rezultāts piedāvā iegādāties 1000 sekotājus par 11€, taču, veicot dziļāku izpēti, iespējams atrast vēl izdevīgākus piedāvājumus.

Turklāt, pakalpojumu sniedzēji, kas piedāvā iegādāties viltus sekotājus, paši veic diezgan aktīvu reklāmu: Igaunijā veiktā aptaujā, 20% no 35 lokāliem satura radītājiem atzina, ka ir saņēmuši piedāvājumu iegādāties sekotājus.

Par laimi, iegādātos sekotājus ir salīdzinoši viegli identificēt. Lūk, četri veidi, kas palīdzēs to izdarīt:

1. Iesaistes līmenis (engagement rate)

Pirmā lieta, kam jāpievērš uzmanība, ir satura radītāja iesaistes līmenis, kas parāda, cik no viņa sekotājiem aktīvi spiež “like”, komentē, dalās un saglabā viņu ierakstus.

Ir vērts atcerēties, ka, līdz, ko satura radītāja sekotāju skaits pieaug, iesaistes līmenis pazeminās – tas ir pilnīgi dabiski un ne vienmēr norāda uz sekotāju iegādi.

Balstoties uz Promoty influenceriem Latvijā, vidējais iesaistes līmenis atbilstoši sekotāju skaitam ir:

Latvijas influenceru iesaiste engagement

Jūs varat pārbaudīt arī video ierakstu skatījumu skaitu – ja tas ir ļoti zems, salīdzinot ar sekotāju skaitu, tas būtu jāuztver kā brīdinājums.

  1. Sekotāju kvalitāte un izcelsme

Ja satura veidotāja iesaistes līmenis ir ievērojami zemāks par vidējo normu, jūs varat atvērt viņa sekotāju sarakstu un redzēt, vai sekotāji ir īsti. Ja redzami daudzi profili bez profila bildes un ar dažiem ierakstiem, vai, ja viņu Instagram lietotājvārdi sastāv no cipariem un simboliem, arī šis jāuztver kā brīdinājums.

Vienkāršākais veids, kā noskaidrot sekotāju izcelsmi, ir izmantot influenceru mārketinga platformu: piemēram,  Promoty jūs varat redzēt influencera sekotāju sadalījumu pēc dzimuma, vecuma, valsts un pilsētas. Tā kā dati tiek automātiski ievietoti no Instagram, satura radītājs tos nevar manuāli izmainīt.

Pirms sadarbības uzsākšanas iespējams arī satura radītājam palūgt ekrānuzņēmumu vietnē Instagram, kurā redzama viņa sekotāju demogrāfija.

⚠️ Instagram ir internacionāla platforma, tāpēc gandrīz visiem lietotājiem ir gan vietējie, gan ārvalstu sekotāji – tas ne vienmēr norāda uz sekotāju iegādi, bet iesakām šim rādītājam pievērst uzmanību.

    Instagram sekotāji izcelsme Promoty

    3. Sekotāju skaita izmaiņas noteiktā laikā 

    Ja jums ir aizdomas, ka satura radītājs savu sekotāju skaitu ir palielinājis negodīgā ceļā, to ir iespējams pārbaudīt, izmantojot programmas, kuras norāda sekotāju skaita izmaiņas laika gaitā: piemēram, HypeAuditor un Social Blade, kurās pieejamas bezmaksas funkcijas, lai pārbaudītu grafiku un skaitļu izmaiņas.

    Kad runa ir par Instagram konta paplašināšanu un attīstīšanu, ir ierasts dažās dienās gūt vairāk sekotāju, citās mazāk, un dažās dienās pat tos zaudēt.

    Ja redzat, ka sekotāju skaits ir palielinājies par tūkstošiem vai vienkārši aizdomīgi apaļiem skaitļiem, varat būt diezgan pārliecināti, ka šie sekotāji ir nopirkti. Protams, ir iespējami izņēmumi, piemēram, konkursi, plašāks atspoguļojums medijos vai sadarbība ar atpazīstamākiem satura radītājiem, kas parasti noved pie neparasti straujas sekotāju skaita pieaugšanas.

    4. Veselais saprāts

    Ja rodas šaubas, ir vērts ieskatīties satura radītāja iepriekšējos ierakstos. Labas fotogrāfijas negarantē autentisku auditoriju un otrādi – pat profils ar zemas kvalitātes fotogrāfijām, bet ļoti labiem bilžu aprakstiem, var būt ļoti populārs Instagram!

    Tajā pašā laikā, konkurence sociālajos medijos ir diezgan intensīva: sekotāju skaita palielināšana dabiski pieprasa atšķirīgu, saistošu saturu un regulāru ierakstu publicēšanu. Tāpēc ir vērts kritiski padomāt, vai satura veidotāju sekotāju skaits un viņa profila vērtīgums un pienesums ir balansā – un, ja nē, tad kā viņš ir ieguvis tik daudz sekotāju?

    Profils ar saturu, kurš neko nepastāsta, bet kuram ir daudz sekotāju, ne vienmēr liecina par pirktiem sekotājiem. Taču no otras puses, kā mārketinga speciālists, vai jūs vēlaties sadarboties ar satura radītāju, kura iepriekšējiem ierakstiem neredzat lielu vērtību?

    Automatizācija un piesekošanas-atsekošanas metode

    Vēl viens veids kā ātri iegūt vairāk sekotāju, ir izmantot piesekošanas-atsekošanas (follow-unfollow)  metodi vai abpusēju piesekošanu (follow for follow), kas nozīmē, ka tiek piesekots ļoti lielam skaitam profilu, gaidot, kad tie piesekos atpakaļ.

    Eksistē vairākas Facebook grupas, kurās dalībnieki var atrast cilvēkus, kuri arī vēlas izmantot abpusējo piesekošanas metodi. Ir iespējams arī automatizēt procesu ar citiem rīkiem, t.i., nodrošināt, lai jūsu konts automātiski pieseko konkrētam skaitam jaunu lietotāju katru dienu. Pēc kāda laika tiem automātiski atsekos, lai uzturētu profilu “tīru”.

    Instagram, protams, nepieļauj šādus rīkus: ja tiek atklāta profila automatizācija, pastāv liels risks profilu slēgt vai noteikt pagaidu ierobežojumus.

    Kā noteikt šādu metožu izmantošanu?

    • Sekotāju skaits ir daudz mazāks, nekā skaits ar lietotājiem, kam profils seko

    • Lietotājs seko ļoti lielam (1000+) cilvēku skaitam

    • Daudzi cilvēki, kam lietotājs seko, ir nezināmi ārvalstu konti

    “Like” un komentāru pirkšana

    Tā kā zems iesaistes līmenis ir viena no galvenajām pazīmēm, kas ļauj noteikt to, ka sekotāji ir pirkti, dažreiz tiek iegādāti arī “likes” un komentāri, kas palīdz noslēpt radušos plaisu.

    Vieglākais veids, kā to identificēt, ir apskatīt satura veidotāja pēdējos ierakstus un izvērtēt komentāru kvalitāti: vai tie ir sekotāji, kas ir patiesi ieinteresēti ievietotajā saturā, vai arī tie ir vispārīgi komentāri, kuros pārsvarā ir kas līdzīgs “Foršs ieraksts, apskati arī manu profilu!”. Jāpievērš uzmanība arī lietotājiem, kas ierakstam uzspieduši “like”.

    Turklāt, jūs varat redzēt izmaiņas “like” un komentāru skaitā vairākos ierakstos: ja vienam ierakstam ir vairāki tūkstoši “like” un citiem tikai daži, iespējams tas var norādīt uz aizdomīgu uzvedību.

    ⚠️ Ir acīmredzams, ka konkursu ierakstiem ir lielāks iesaistes līmenis. Ieraksts var būt norādīts arī kā reklāma (parādās cilvēku Instagram lentā jeb “feed” kā sponsorēts ieraksts), lai sasniegtu vairāk cilvēku.

    Izanalizēsim divus Instagram profilus

    Lai iepriekš minētā informācija nebūtu tikai teorētiska, apskatīsim divu satura veidotāju profilus platformā Promoty.

    1.) Satura veidotājs, kuram nevajadzētu uzticēties no pirmā acu skatiena:

    viltus sekotāji profils influenceris Instagram

    Kas var norādīt, ka ne visi influencera sekotāji ir autentiski?

    • Zems iesaistes līmenis: viņas sekotāju skaits ir 4302, taču vidējais “like” daudzums tikai 142
    • 11.21% no sekotājiem nav zināma izcelsmes valsts
    • Vidējais komentāru skaits ir 21, taču, apskatot Instagram profilu, redzams, ka lielākajai daļai bilžu nav komentāru. Augstais vidējais rādītājs radies, pateicoties vienam veiksmīgam konkursa ierakstam, kurā ir gandrīz 400 komentāru
    • Viņa seko gandrīz 6500 profiliem, taču 4300 seko viņai, kas varētu norādīt, ka tiek izmantota abpusējās piesekošanas metode

     

    2.) Satura radītājs, kurš šķiet uzticams:

        Kāpēc šim satura radītājam var uzticēties?

        • Vidējais iesaistes līmenis – 5.30% – sakrīt ar sekotāju skaitu – 11163
        • Viņa ir satura radītāja, kura atrodas Igaunijā un 94.24% no viņas sekotājiem arī ir no Igaunijas
        • Vidējais komentāru skaits ir 48, kas ir diezgan augsts rādītājs, taču, tā kā viņa ir atpazīstamāka influencere, atverot viņas profilu, redzams, ka šis rādītājs ir augsts regulāro konkursu dēļ

        Viltus sekotāju noteikšana Promoty

        Tā kā visi Instagram lietotāji var pievienoties Promoty, ir neizbēgami, ka daži satura radītāji, kuri nav godīgi ieguvuši savu auditoriju, ir reģistrējušies mūsu platformā.

        Promoty algoritms zināmā mērā spēj identificēt satura radītājus ar aizdomīgiem sekotājiem: zīmolu skatījumā tie ir atzīmēti ar dzeltenu brīdinājuma zīmi. Mēs ļoti nopietni uztveram brīdinājumus par satura veidotājiem, kuri, iespējams, ir iegādājušies sekotājus, un tādēļ tie attiecīgi manuāli tiek atzīmēti.

        Diemžēl, problēmu vēl nevar identificēt ar 100% pārliecību, jo tehniski tā ir diezgan sarežģīta – mums ir jāpārskata visi sekotāji lietotājiem, kas pievienojušies platformai, jāizanalizē satura veidotāju sekotāju pieaugums laika gaitā, un jāatrod kādas neparastas vai aizdomīgas sakritības.

        Tāpēc mēs sagaidām, ka pašu zīmolu mārketinga speciālisti, izvēloties satura veidotājus, pievērsīs uzmanību sekotāju demogrāfijai, iesaistes līmenim un iepriekšējem ierakstiem.

        Ja jums ir kādi jautājumi par satura veidotāju atlasi vai par Promoty platformu, droši sazinieties ar mums – mēs ar prieku palīdzēsim!

        More on the topic