Mikroinfluenceri: kas viņi ir un kāpēc Tev vajadzētu ar viņiem sadarboties?

Influenceru mārketings aug ļoti lielā ātrumā: ja 2019. gadā, saskaņā ar Business Insider datiem, influenceru mārketingā tika ieguldīti 8 miljardi ASV dolāru, tad 2022. gadā šis skaitlis būs sasniedzis jau 15 miljardus ASV dolāru.

Apskatot sociālo mediju un tiešsaistes mārketinga tendences, mēs droši varam apgalvot, ka influenceru mārketings ir svarīga zīmola stratēģijas daļa:

  • 30% no visiem interneta lietotājiem šobrīd izmanto Adblock, un šis skaitlis strauji aug. Tas nozīmē, ka baneru un vizuālo reklāmu efektivitāte samazinās.
  • Sociālo mediju lietotāju skaits turpina augt. Papildus saziņai un attēlu apmaiņai sociālie mediji ietekmē arī mūsu lēmumus saistībā ar pirkumiem. Pamatojoties uz dažādiem pētījumiem, 70% – 80% pircēju pirms pirkuma veikšanas sociālajos medijos meklē papildus informāciju par konkrēto produktu.
  • Gan Facebook, gan Instagram virzās tuvāk tam, lai cilvēki vairāk redzētu savu draugu ierakstus un mazāk – sponsorētus ierakstus. Pirms dažiem gadiem veiktās izmaiņas Facebook algoritmā norāda uz to, ka bezmaksas sasniedzamība no zīmolu skatu punkta varētu izzust pilnībā.

Noslēgumā: jo augstākas cenas regulārajos digitālo mediju kanālos (ieskaitot sociālos medijus), jo vairāk iemesla ieguldīt influenceros. Lai arī absolūto influenceru mārketinga rentabilitāti nav iespējams noteikt, Tomson veiktais pētījums parāda, ka influenceru mārketings katru investēto eiro var atgriezt 6.5 reizes lielāku – nemaz nerunājot par pozitīvo ietekmi uz zīmola tēlu!

 

Tieši tāpēc mikroinfluenceri ir tie, kuri sniedz visaugstākos ienākumus no ieguldījumiem (ROI): pirmkārt, cena par vienu viņu ierakstu ir daudz zemāka nekā par vienu sociālo-mediju-zvaigznes-ar-miljons-sekotājiem ierakstu; otrkārt, mikroinfluenceru fani vairāk iesaistās viņu rakstos, un šiem faniem arī tie rūp vairāk. Vislielākā atšķirība ar tā sauktajiem īstajiem influenceriem ir tāda, ka mazāki influenceri ir īsti, veido paši savu saturu un aktīvi komunicē ar saviem sekotājiem. Šī iemesla dēļ sekotāji vairāk asociē sevi ar viņiem un arī uzticas viņiem vairāk, pieņemot lēmumus par pirkumiem.

Sākumā ideja par mikroinfluenceru efektivitāti, salīdzinot ar lielākiem influenceriem, var būt mulsinoša. Kāpēc lai Tu sadarbotos ar kādu, kam ir mazāk sekotāju?

1. Mikroinfluenceri ir uzticami

Influenceri ar mazāku sekotāju skaitu nav slavenības. Viņi veido paši savu saturu un parasti nesaņem samaksu par saviem ierakstiem. Viņiem ir pamatdarbs, un viņi vakaros ir noguruši, viņi regulāri apmeklē sporta zāli, dalās ar iedvesmojošām ziņām un dažreiz cīnās ar motivācijas trūkumu – tāpat kā mēs visi. Viņi komunicē ar saviem sekotājiem, atbild uz komentāriem, dalās stāstos par personīgajām problēmām un laimes pilniem brīžiem.

Viņi ir gluži kā draugi sociālajos medijos, ar kuriem mums ir viegli sevi asociēt: tieši tāpēc arī viņu sekotāji daudz labāk uztver reklāmas ierakstus nekā lielo slavenību sekotāji.

 2. Augstāka iesaiste (engagement) un sasniedzamība (reach)

Mikroinfluenceriem ir sekotāji ar atšķirīgām interesēm un līdzīgām vērtībām, tādejādi izveidojot saliedētu kopienu, kas aktīvi diskutē savā starpā un izsaka savu viedokli. Šī iemesla dēļ satura veidotājiem ar mazāku sekotāju skaitu iesaistes rādītājs ir par 60% augstāks nekā lielajiem influenceriem. 

Pateicoties augstajai sekotāju iesaistei, Instagram algoritms mikroinfluenceru ierakstiem ļauj sasniegt lielāko viņu sekotāju daļu. Tāpēc potenciālā sasniedzamība ierakstam ar 100 tūkstošiem sekotāju and (veiksmīgi izvēlētiem) 100 mikroinfluenceriem, kuriem katram ir pa 1 tūkstotim sekotāju, ir vienāda, bet iesaiste un līdz ar to arī patiesā sasniedzamība mikroinfluenceru ierakstiem ir augstāka.

Un galu galā, tiklīdz produkts vai zīmols (pateicoties influenceru mārketingam) ir ieguvis noteiktu statusu, citi satura veidotāji un tā sauktie parastie lietotāji brīvprātīgi ar to dalīsies Instagram platformā. Rezultātā no tā darba augļus varēs plūkt vēl ilgu laiku!

3. Augstāki ienākumi no ieguldījumiem un labāks saturs

Kamēr lielās Instagram slavenības par vienu ierakstu var prasīt simtiem vai pat tūkstošiem eiro, mikroinfluenceri prasīs ievērojami zemāku samaksu, turklāt viņu kampaņas rezultāti parasti ir labāki. Ja Tu spēj atrast sava zīmola lielākos fanus, kuri Tavu produkciju izmanto ikdienā un ar prieku to iesaka saviem sekotājiem, viņi, visticamāk, būs ar mieru piedalīties kampaņā, apmaiņā pret to saņemot tikai Tava zīmola produktu.

Turklāt ambiciozie mikroinfluenceri var dot daudz lielāku ieguldījumu satura veidošanā nekā pieredzējušie satura veidotāji, jo viņi vēlas sevi pierādīt un saņemt piedāvājumu turpināt sadarboties ar zīmolu arī nākotnē. Tātad Tu vari saņemt labāku saturu, samaksājot par to mazāk. Taču, protams, tas nav akmenī iekalts likums – mēs iesakām pārskatīt satura veidotāja iepriekšējos ierakstus, lai varētu novērtēt viņa attēlu / video un aprakstu kvalitāti.

Noslēgumā: tā vietā, lai iegādātos vienu Instagram slavenības ierakstu, atrodi un sadarbojies ar satura veidotājiem, kam ir mazāks sekotāju skaits un kas pārstāv Tavu nozari. Tādā veidā ziņa par Tavu zīmolu izplatīsies vairāk, par to samaksājot mazāk, Tu iegūsi vairāk jaunu pircēju un labāku saturu, ar ko padalīties savos kanālos. Turpmākajos bloga ierakstos mēs detalizētāk apskatīsim to, kā mikroinfluenceri ietilpst Tavā mārketinga stratēģijā. 😉

P.S. Ja Tev ir kādas idejas, jautājumi, vai arī Tu vēlies uzzināt, kā Tavs uzņēmums var sākt nodarboties ar influenceru mārketingu, sazinies ar mums pa e-pastu [email protected] – mēs priecāsimies Tev palīdzēt!

Piemēram, Latviešu influencerim ar 10 tūkstošiem sekotāju un 5% iesaistes līmeni būs 500 aktīvi sekotāji, līdz ar to ieraksta cena būs ap 100 € -  bet protams, šo arī nosaka satura kvalitāte, sadarbību biežums un citi faktori. Vērts paturēt prātā, ka cenas dažādās valstīs atšķiras, kad tiek veidotas starptautiskas sadarbības, vērts pievērst uzmanību vietējam cenu līmenim attiecīgajā valstī.

influenceru kampaņas izmaksas Promoty

Atlīdzība ar produktiem vai pakalpojumiem jeb barteris

Produkta kampaņas, kur influencerim tiek atlīdzināts ar produktiem vai servisiem, e-veikala kredītiem vai dāvanu karti/grozu ir īpaši veiksmīgas, jo prasa mazāku ieguldījumu un nodrošina labāku atdevi (ROI) vairumā gadījumu.

Otrkārt, produkta kampaņas piesaista influencerus, kuriem patiešām interesē zīmola produkti un iespējams tos jau izmanto savā ikdienā, līdz ar to priecājas tos ieteikt saviem sekotājiem - šādas sadarbības rezultējas godīgā un autentiskā saturā, kurš nodrošina labus rezultātus.

Piemēram, viena no veiksmīgām Promoty kampaņām ir Sutu's influenceru kampaņa, kuras ietvaros influenceriem tika atlīdzināts ar bambusa salmiņiem. Lai arī šis produkts ir ar salīdzinoši zemu cenu, vairāk, kā 400 satura veidotāji kampaņai pieteicās, tai skaitā influenceri ar 100 tūkstošu sekotāju - viņu vērtības sakrita ar ideju, ka jāatbrīvojas no plastmasas salmiņiem, lai palīdzētu ar vides piesārņojumu. Bieži vien Tava zīmola vērtības var uzrunāt influenceri vairāk kā naudiska atlīdzība!

Sutu bambusa salmiņi Promoty influenceru mārketinga kampaņa

Kad jāpieņem lēmums par atlīdzības veidu influencerim, padomā par to, kāda ir tavu produktu vai pakalpojumu vērtība un kā tā atbilst influenceriem, kurus iztēlojies savai kampaņai. Piemēram, ja vēlies galvenokārt strādāt ar mikro-influenceriem ar 1 000 - 5 000  sekotāju, veiksmīgai kampaņai produkta vērtībai jābūt no 10 - 50 eiro. Ja produkta vērtība ir zemāka, tad vērts apsvērt naudas kampaņu.

Balstoties uz mūsu pieredzi Promoty, varam teikt, ka kampaņas, kuras piedāvā zemas vērtības produktus (zem 10 eiro), visticamāk, nebūs veiksmīgas, jo kvalitatīvs influenceru darbs būtu vērts vairāk.

9. Kā mērīt influenceru mārketinga rezultātus?

Pēdējais un arī svarīgākais solis jebkurai influenceru mārketinga kampaņai ir tās analīze un rezultātu noteikšana: tas palīdzēs gan noteikt, cik kampaņa bijusi veiksmīga, gan arī to, kuri satura veidotāji ienesa labākus rezultātus kā arī kādus influencerus izvēlēties un kādu budžetu noteikti nākamajai kampaņai.

Influenceru mārketinga kampaņas rezultātu mērīšana pirmkārt atkarīga no kampaņas mērķa: ja mērķis bija iegūt zīmola atpazīstamību, tad galvenokārt jāpievērš sasniedzamības rādītājiem (reach, impresijas). Taču, ja mērķis bija veidot zīmola imidžu, tad būtu jāfokusējas uz iesaistes rādītājiem: like un komentāru daudzumu un kvalitāti, iesaistes rādītāju, jaunu sekotāju pieplūdumu utt.

Visgrūtāk ir izmērīt influenceru mārketinga ietekmi uz pārdošanu - par šo influenceru mārketings bieži tiek kritizēts. Vairumā gadījumu tiek izmantota viena no šīm divām opcijām:

a) Izsekojamas saites, kuras influenceris var pievienot savā profilā vai “story”, izmantojot “swipe up” funkciju. Google Analytics zīmols var redzēt, cik daudz apmeklējumu nācis no influencera saites, vai veikti pirkumi un cik lieli.

b) Personīgie atlaižu kodi ļaus noteikt precīzi, cik daudz pirkumu katrs influenceris ienesis. Tā kā atlaižu kodi ir interesanti arī pašam influencerim un sekotājiem, šī ir abpusēji izdevīga sadarbība. Kā arī tas palīdz precīzāk izvērtēt rezultātu, jo iespējams sekotājs neieies e-veikalā caur konkrēto saiti, taču atlaižu kodu izmantos jebkurā gadījumā.

atlaižu kodi influenceru mārketings Promoty

Pēc pirmajiem sadarbību ierakstiem, turpinās nepārtraukta rezultātu izvērtēšana, kur vari izvērtēt ar kuriem influenceriem turpināt sadarbības ilgtermiņā un kuriem tomēr nē. Jāpatur prātā, ka pirmais ieraksts ne vienmēr var nest labākos rezultātus: patērētājiem nepieciešamai vidēji 7-8 saskarsmes punkti ar zīmolu, pirms tiek veikts lēmums par pirkumu, līdz ar to ir vērts pamērīt rezultātus ilgtermiņā.

Ar rezultātiem vajadzētu dalīties arī ar influenceriem, kuri piedalījās kampaņā. Diemžēl, zīmoli bieži vien to nedara: piemēram, Igauņu satura veidotāja Anni Rahula, atzīst, ka tikai 1/20 sadarbības partneriem ir dalījies ar viņu kampaņas rezultātos. “Pat tad, kad man ir bijis personalizēts atlaižu kods, pēc kura ļoti precīzi var noteikt rezultātus, rezultātus nesaņēmu”, saka Anni. “Saņemt atgriezenisko saiti ir ļoti svarīgi, lai nākotnē attīstītos kā satura veidotājs.”

Ja vēlies kampaņas statistiku vienuviet (reach, patīk, komentārus), iesakām pamēģināt Promoty influenceru mārketinga platformu, jo tas tiešām ir vērtīgi un pārskatāmi!

Promoty influenceru kampaņas rezultāti OPI

10. Influenceru mārketinga juridiskie aspekti

Tā kā gan influenceru, gan sociālo mediju mārketings ir relatīvi jaunas jomas, ir aktuāli dažādi ētiskie un normatīvie jautājumi.

Lai patērētājiem tiktu sniegta patiesa un skaidra informācija par publikāciju, par kuru influenceris saņēmis materiāla rakstura labumu (samaksu, dāvanu u.tml.), balstoties uz spēkā esošo komercprakses regulējumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir sagatavojis šādus ieteikumus:

  • Ierakstā jāiekļauj nepārprotama norāde par komerciālu sadarbību – tas var būt ieraksta tekstā vai pievienojot atbilstošus tēmturus (hashtags)
  • Jālieto kāds no šādiem tēmturiem: #apmaksats, #apmaksatareklama, #paidpartnership, #reklama, #sponsorets
  • Ierakstā vai tēmturos skaidri jānorāda arī sadarbības, reklāmas apmaksātāja vai dāvanas sniedzēja nosaukums

Īstenojot mārketinga pasākumus sociālo tīklu vidē gan reklāmas devējiem, gan satura veidotājiem ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības. Viens no svarīgākajiem tiesību aktiem šajā jomā ir Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Vienlaikus Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem jārēķinās ar Reklāmas likuma un citām reklāmas jomas speciālo tiesību aktu prasībām. Tai skaitā svarīgi ir ņemt vērā:

  • tabakas izstrādājumu un citu  smēķēšanas produktu reklāmas aizliegumu;
  • alkoholisko dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • enerģijas dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • uztura bagātinātāju reklāmas prasības.

Īpaša uzmanība ir jāpievērš gadījumiem, kas saistīti ar bērniem adresētu reklāmu. Tāpat, sniedzot apgalvojumus par Produktu īpašībām, Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem ir jāspēj pierādīt izmantoto apgalvojumu patiesību.

Kā var noprast pēc šī ieraksta influenceru mārketinga platforma kā Promoty atvieglo sadarbību veidošanu: tā palīdz gan ātrāk atrast influencerus, dod pārskatu par influenceru statistiku un datiem, samazina nepieciešamību pēc līgumiem, vienkāršo maksājumus un produktu sūtīšanu.

Turklāt, kampaņas izveide Promoty ir bez maksas, un Tu maksāsi tikai par saturu, kuru esi akceptējis. Bez influenceriem no Latvijas, Tu vari sadarboties arī ar Igauņu, Lietuviešu, Somu, Dāņu, Zviedru, Norvēģu un Nīderlandes influenceriem. Droši sāc te! 👇🏼

More on the topic