15 jautājumi influenceru mārketinga stratēģijas izveidošanai [ar darba lapu!]

Nav noslēpums, ka veiksmīga influenceru mārketinga pamatā ir pārdomāta stratēģija. Tādēļ mēs apvienojām 15 jautājumus, uz kuriem vajadzētu atbildēt pirms sākt ar influenceru mārketingu. Raksta beigās atradīsi arī darba lapu, kuru vari lejupielādēt un izmantot savas influenceru mārketinga stratēģijas veidošanā!

 

 

Pirms sākt: 

1. Kas jūs esat?

Pirms sākt ar influenceru mārketingu ir vitāli svarīgi saprast, kas jūs esat kā uzņēmums/zīmols. Ja jums pašiem tas nav skaidrs, tad to būs grūti pārnest klientiem, kur nu vēl influenceriem, kuriem tālāk jānodod jūsu ziņa. Nodefinē atbildi vienā teikumā un patestē ar savu komandu un klientiem – vai viņiem šī ziņa būs saprotama?

2. Kas ir jūsu produkts vai pakalpojums?

Ko jūs piedāvājat?  Būtiski to noformulēt – ja tas nebūs skaidrs, tad  influenceriem to būs grūti saprast un nodot saviem sekotājiem.

3. Kādēļ jūsu produkts/pakalpojums kādam ir vajadzīgs? 

Kas ir pievienotā vērtība jūsu produktam/pakalpojumam?  Kādu problēmu jūs atrisināt? Šis apstiprinās, vai Tavi pieņēmumi par to ir patiesi. Šis ir arī svarīgs pārdošanas punkts influenceriem, lai nodotu to tālāk saviem sekotājiem.

4. Vai Tavi darbinieki to zina? 

Ja visi Tavi darbinieki zina, kas jūs esat, ko jūs darāt un kādu vērtību pienesat klientiem, tā jau ir veiksmīgas komunikācijas atslēga. Tādēļ Tev jāpajautā savai komandai tie paši jautājumi:

Ja visa Tava komanda zina atbildes uz šiem jautājumiem, tad vari turpināt.

5. Kas ir Tavi klienti? 

Pamēģini nodefinēt savu mērķa grupu vienā teikumā: atrašanās vieta, vecums, dzimums, intereses vai arī problēmu, ko Tavs produkts vai pakalpojums atrisina vai arī citus svarīgus aspektus, kas viņus vieno. Jo precīzāk Tu varēsi nodefinēt savu mērķauditoriju, jo vieglāk Tev būs saprast, kurus influencerus izvēlēties.

Piemēram: 24-35 gadus vecas sievietes Rīgā, kuras vēlas iemācīties peldēt.

6. Vai Tavi klienti zina, kas jūs esat un ko jūs dariet? 

Ir pienācis laiks pajautāt saviem klientiem šos pašus jautājumus: vai viņi ir pareizi sapratuši, kas ir jūsu uzņēmums un kāda ir tā pievienotā vērtība? 

7. Vai Tavi klienti ir apmierināti ar Tavu produktu/pakalpojumu? 

Pirms sākt ar influenceru mārketingu, svarīgi pārliecināties vai konkrētais produkts/pakalpojums ir gana labs reklāmai. Tā kā viens no influenceru mārketinga mērķiem ir panākt popularitāti, tad šāda kampaņa var sāpināt zīmolu, ja produkts nav pietiekami labs.

Piemēram, Tu vari izmantot NPS (net promoter score), lai izmērītu klientu apmierinātību: ja tas ir virs 30, Tu vari sākt ar influenceru mārketingu.

Influenceru mārketinga plānošana: 

8. Kāds ir kampaņas mērķis? 

Pirms kampaņas uzstādīšanas, jānosaka kampaņas mērķis: vai tas ir padarīt zīmolu redzamāku, palielināt pārdošanas apjomus, iegūt saturu saviem sociālo mediju kontiem, piesaistīt jaunus sekotājus, palielināt sava online veikala apmeklētāju skaitu vai arī kas cits. Kampaņas struktūra, influenceru izvēle, kā arī rezultātu mērīšana būs no šī atkarīga.

Ir vērts arī padomāt par svarīgākajiem uzņēmuma KPI-s (key performance indicator) un uzstādīt mērķus, kurus vēlies sasniegt ar šo kampaņu. Jāpatur prātā, ka vairumā kampaņu fokuss būs uz vienu no indikatoriem: ja tas būs gan palielināt pārdošanas apjomus, gan zīmola atpazīstamību, kā arī iegūt jaunus Instagram sekotājus, visticamāk, visi rezultāti būs diezgan zemi.

9. Kuros kanālos Tu vēlis būt redzams? 

Tava zīmola sociālo mediju kanālu izvēlei būtu jābūt balstītai uz mērķauditoriju, kuru nodefinēji 5. jautājumā. Kuri kanāli ir tie, kurus Tavi klienti izmanto visvairāk – Instagram, LinkedIn, Tiktotk vai kas cits?

10. Kā izvēlēties īstos influencerus? 

Pirms izvēlēties pareizos influencerus, svarīgi nodefinēt kritērijus, pēc kuriem izvērtēsiet profilus.

Piemēram, ir vērts izvērtēt iesaistes rādītājus, sekotāju atbilstību (cik ļoti viņu sekotāji atbilst jūsu mērķauditorijai), influencera intereses un vērtības (vai viņi iepriekš ir, runājuši par tēmām, kuras aktuālas Tavam zīmolam), kā arī viņu bilžu un ierakstu kvalitāti.

👉 Lasi vairāk: Kā atrast savam zīmolam piemērotus influencerus?

11. Kur atrast influencerus? 

  • Starp klientiem. Ja starp Taviem klientiem ir kāds influenceris, tas ir perfekti! Viņš jau zina un izmanto Tavu produktu/pakalpojumu, līdz ar to šis saturs būs autentisks un atnesīs labākus rezultātus. 
  • Instagram. Atbilstošu influenceru atrašana Instagram ir laikietilpīgs process. Tomēr, ja vēlies to mēģināt, vari meklēt pēc lokācijas, tēmturiem, iečekot “Explore page” un “Suggested for you” funkcijas.
  • Promoty Tu vari izveidot kampaņu un influenceri, kuri vēlas sadarboties tieši ar Tevi pieteiksi kampaņai paši.
  • Šeit atradīsi detalizētu aprakstu par to, kā strādā Promoty!

Kad esi atradis atbilstošs influencerus un vienojies par noteikumiem, variet sākt sadarbību! Iesakām meklēt jaunus un pievienot influencerus laika gaitā.

12. Cik bieži un kādu saturu Tu sagaidi? 

Šis galvenokārt atkarīgs no influencera paša kanāla un publicēšanas biežuma – jo biežāk influenceris publicē saturu, jo vairāk sadarbību starp tiem būs. Lai sadarbība būtu pēc iespējas autentiskāka un jūs redzamāki, mēs iesakām vairākus sadarbības postus.

13. Kādas ir Tavas ekspektācijas attiecība pret influencera saturu? 

Lai arī vienmēr ir svarīgi dot influencerim pietiekamu brīvību izpausties, ir arī jāpiedāvā pietiekama informācija par jums un jūsu kampaņas mērķiem, lai influenceris var attiecīgi rīkoties.

Zem DOs & DON’Ts, Tu vari aprakstīt detalizētāk, ko vēlies redzēt bildē, vai pašam influencerim arī tajā jābūt, kādus toņus vēlies redzēt utt. Ja jums ir svarīgi uzsvērt kādas citas uzņēmuma vērtības, tad tam arī jābūt pieminētam. Jo vairāk minēsiet, jo labāk influenceris izpratīs savu uzdevumu. 

👉 lasi te: Kā izveidot labu kampaņas aprakstu?

14. Kāds ir Tavs influenceru mārketingam atvēlētais budžets? 

Kā nākamo soli, Tev būtu jāizlemj, kāda ir summa, kuru esi gatavs investēt influenceru mārketingā katru mēnesi: balstoties uz to, Tu varēsi izplānot, ar cik influenceriem sadarboties un cik postus un storijus iegādāties.

Nepastāv skaidri noteikumi, kā izrēķināt pareizo cenu par influencera postu. Tomēr vispārpieņemta formula ir “1 sekotājs = 1 cents”, no kā vidējais Instagram iesaistes rādītājs (5%) var tik atņemts:

Influencera samaksa = sekotāju skaits x vidējā iesaiste x 0.20€

Piemēram, influencerim ar 10 000 sekotāju un 5% iesaistes rādītāju ir 500 aktīvi sekotāii – līdz ar to cena ir 100€. Protams, jāņem vērā arī influencera satura kvalitāte, sadarbību biežums u.c. faktori.

 15. Cik bieži jāmēra rezultāti? 

Tā kā cilvēkiem nepieciešami vidēji 7-8 kontaktpunkti pirms pieņemt lēmumu par pirkumu, pirmais posts ne vienmēr uzreiz nesīs rezultātus. Paturot to prātā ir vērts mērīt rezultātus ilgākā laika periodā: mēnesī vai pat ceturksnī. 

Pēc tā, nepārtraukta mērīšana un optimizēšana turpinās, kur Tu vari izvērtēt ar kuriem influenceriem turpināt sadarbību. Gandrīz kā sporta komandā, kur katram ir jāparāda rezultāti. 

Piemēram, Latviešu influencerim ar 10 tūkstošiem sekotāju un 5% iesaistes līmeni būs 500 aktīvi sekotāji, līdz ar to ieraksta cena būs ap 100 € -  bet protams, šo arī nosaka satura kvalitāte, sadarbību biežums un citi faktori. Vērts paturēt prātā, ka cenas dažādās valstīs atšķiras, kad tiek veidotas starptautiskas sadarbības, vērts pievērst uzmanību vietējam cenu līmenim attiecīgajā valstī.

influenceru kampaņas izmaksas Promoty

Atlīdzība ar produktiem vai pakalpojumiem jeb barteris

Produkta kampaņas, kur influencerim tiek atlīdzināts ar produktiem vai servisiem, e-veikala kredītiem vai dāvanu karti/grozu ir īpaši veiksmīgas, jo prasa mazāku ieguldījumu un nodrošina labāku atdevi (ROI) vairumā gadījumu.

Otrkārt, produkta kampaņas piesaista influencerus, kuriem patiešām interesē zīmola produkti un iespējams tos jau izmanto savā ikdienā, līdz ar to priecājas tos ieteikt saviem sekotājiem - šādas sadarbības rezultējas godīgā un autentiskā saturā, kurš nodrošina labus rezultātus.

Piemēram, viena no veiksmīgām Promoty kampaņām ir Sutu's influenceru kampaņa, kuras ietvaros influenceriem tika atlīdzināts ar bambusa salmiņiem. Lai arī šis produkts ir ar salīdzinoši zemu cenu, vairāk, kā 400 satura veidotāji kampaņai pieteicās, tai skaitā influenceri ar 100 tūkstošu sekotāju - viņu vērtības sakrita ar ideju, ka jāatbrīvojas no plastmasas salmiņiem, lai palīdzētu ar vides piesārņojumu. Bieži vien Tava zīmola vērtības var uzrunāt influenceri vairāk kā naudiska atlīdzība!

Sutu bambusa salmiņi Promoty influenceru mārketinga kampaņa

Kad jāpieņem lēmums par atlīdzības veidu influencerim, padomā par to, kāda ir tavu produktu vai pakalpojumu vērtība un kā tā atbilst influenceriem, kurus iztēlojies savai kampaņai. Piemēram, ja vēlies galvenokārt strādāt ar mikro-influenceriem ar 1 000 - 5 000  sekotāju, veiksmīgai kampaņai produkta vērtībai jābūt no 10 - 50 eiro. Ja produkta vērtība ir zemāka, tad vērts apsvērt naudas kampaņu.

Balstoties uz mūsu pieredzi Promoty, varam teikt, ka kampaņas, kuras piedāvā zemas vērtības produktus (zem 10 eiro), visticamāk, nebūs veiksmīgas, jo kvalitatīvs influenceru darbs būtu vērts vairāk.

9. Kā mērīt influenceru mārketinga rezultātus?

Pēdējais un arī svarīgākais solis jebkurai influenceru mārketinga kampaņai ir tās analīze un rezultātu noteikšana: tas palīdzēs gan noteikt, cik kampaņa bijusi veiksmīga, gan arī to, kuri satura veidotāji ienesa labākus rezultātus kā arī kādus influencerus izvēlēties un kādu budžetu noteikti nākamajai kampaņai.

Influenceru mārketinga kampaņas rezultātu mērīšana pirmkārt atkarīga no kampaņas mērķa: ja mērķis bija iegūt zīmola atpazīstamību, tad galvenokārt jāpievērš sasniedzamības rādītājiem (reach, impresijas). Taču, ja mērķis bija veidot zīmola imidžu, tad būtu jāfokusējas uz iesaistes rādītājiem: like un komentāru daudzumu un kvalitāti, iesaistes rādītāju, jaunu sekotāju pieplūdumu utt.

Visgrūtāk ir izmērīt influenceru mārketinga ietekmi uz pārdošanu - par šo influenceru mārketings bieži tiek kritizēts. Vairumā gadījumu tiek izmantota viena no šīm divām opcijām:

a) Izsekojamas saites, kuras influenceris var pievienot savā profilā vai “story”, izmantojot “swipe up” funkciju. Google Analytics zīmols var redzēt, cik daudz apmeklējumu nācis no influencera saites, vai veikti pirkumi un cik lieli.

b) Personīgie atlaižu kodi ļaus noteikt precīzi, cik daudz pirkumu katrs influenceris ienesis. Tā kā atlaižu kodi ir interesanti arī pašam influencerim un sekotājiem, šī ir abpusēji izdevīga sadarbība. Kā arī tas palīdz precīzāk izvērtēt rezultātu, jo iespējams sekotājs neieies e-veikalā caur konkrēto saiti, taču atlaižu kodu izmantos jebkurā gadījumā.

atlaižu kodi influenceru mārketings Promoty

Pēc pirmajiem sadarbību ierakstiem, turpinās nepārtraukta rezultātu izvērtēšana, kur vari izvērtēt ar kuriem influenceriem turpināt sadarbības ilgtermiņā un kuriem tomēr nē. Jāpatur prātā, ka pirmais ieraksts ne vienmēr var nest labākos rezultātus: patērētājiem nepieciešamai vidēji 7-8 saskarsmes punkti ar zīmolu, pirms tiek veikts lēmums par pirkumu, līdz ar to ir vērts pamērīt rezultātus ilgtermiņā.

Ar rezultātiem vajadzētu dalīties arī ar influenceriem, kuri piedalījās kampaņā. Diemžēl, zīmoli bieži vien to nedara: piemēram, Igauņu satura veidotāja Anni Rahula, atzīst, ka tikai 1/20 sadarbības partneriem ir dalījies ar viņu kampaņas rezultātos. “Pat tad, kad man ir bijis personalizēts atlaižu kods, pēc kura ļoti precīzi var noteikt rezultātus, rezultātus nesaņēmu”, saka Anni. “Saņemt atgriezenisko saiti ir ļoti svarīgi, lai nākotnē attīstītos kā satura veidotājs.”

Ja vēlies kampaņas statistiku vienuviet (reach, patīk, komentārus), iesakām pamēģināt Promoty influenceru mārketinga platformu, jo tas tiešām ir vērtīgi un pārskatāmi!

Promoty influenceru kampaņas rezultāti OPI

10. Influenceru mārketinga juridiskie aspekti

Tā kā gan influenceru, gan sociālo mediju mārketings ir relatīvi jaunas jomas, ir aktuāli dažādi ētiskie un normatīvie jautājumi.

Lai patērētājiem tiktu sniegta patiesa un skaidra informācija par publikāciju, par kuru influenceris saņēmis materiāla rakstura labumu (samaksu, dāvanu u.tml.), balstoties uz spēkā esošo komercprakses regulējumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir sagatavojis šādus ieteikumus:

  • Ierakstā jāiekļauj nepārprotama norāde par komerciālu sadarbību – tas var būt ieraksta tekstā vai pievienojot atbilstošus tēmturus (hashtags)
  • Jālieto kāds no šādiem tēmturiem: #apmaksats, #apmaksatareklama, #paidpartnership, #reklama, #sponsorets
  • Ierakstā vai tēmturos skaidri jānorāda arī sadarbības, reklāmas apmaksātāja vai dāvanas sniedzēja nosaukums

Īstenojot mārketinga pasākumus sociālo tīklu vidē gan reklāmas devējiem, gan satura veidotājiem ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības. Viens no svarīgākajiem tiesību aktiem šajā jomā ir Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Vienlaikus Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem jārēķinās ar Reklāmas likuma un citām reklāmas jomas speciālo tiesību aktu prasībām. Tai skaitā svarīgi ir ņemt vērā:

  • tabakas izstrādājumu un citu  smēķēšanas produktu reklāmas aizliegumu;
  • alkoholisko dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • enerģijas dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • uztura bagātinātāju reklāmas prasības.

Īpaša uzmanība ir jāpievērš gadījumiem, kas saistīti ar bērniem adresētu reklāmu. Tāpat, sniedzot apgalvojumus par Produktu īpašībām, Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem ir jāspēj pierādīt izmantoto apgalvojumu patiesību.

Kā var noprast pēc šī ieraksta influenceru mārketinga platforma kā Promoty atvieglo sadarbību veidošanu: tā palīdz gan ātrāk atrast influencerus, dod pārskatu par influenceru statistiku un datiem, samazina nepieciešamību pēc līgumiem, vienkāršo maksājumus un produktu sūtīšanu.

Turklāt, kampaņas izveide Promoty ir bez maksas, un Tu maksāsi tikai par saturu, kuru esi akceptējis. Bez influenceriem no Latvijas, Tu vari sadarboties arī ar Igauņu, Lietuviešu, Somu, Dāņu, Zviedru, Norvēģu un Nīderlandes influenceriem. Droši sāc te! 👇🏼

More on the topic