Influenceru mārketinga padomi interneta veikalu pārstāvjiem

Tā kā cilvēki šobrīd vairāk iepērkas tiešsaistē, pateicoties koronavīrusa izraisītajai situācijai pasaulē, mēs varam sagaidīt to, ka daudzu influenceru mārketinga kampaņu mērķis tuvākajos mēnešos būs cilvēku novirzīšana uz interneta veikaliem un e-komercijas palielināšana.

Kā to izdarīt pareizi un kvalitatīvi? Apskatīsim interneta veikalu kampaņas, ko mēs līdz šim esam īstenojuši Promoty platformā! 👇

1. Izvēlies pareizo veidu, kā norēķināties par sadarbību

a) Produkti

Ja Tavas kampaņas mērķis ir pievērst uzmanību kādam konkrētam produktam vai produktu grupai, atlīdzībai par kampaņu vajadzētu būt tam pašam produktam – lai Tu varētu būt drošs, ka kampaņai piesakās influenceri, kas patiešām lieto (vai jūt, ka viņi vēlētos izmēģināt) šo produktu. Šādā veidā Tu iegūsi patiesus, autentiskus un pārliecinošus ierakstus.

Vēl viens spēcīgs arguments par labu samaksai produktos ir tāds, ka zīmolam parasti izdevīgāk par sadarbību ir piedāvāt savus produktus, nevis atlīdzību naudā. Apskatīsim vienu kampaņas piemēru, kas tika īstenota Promoty platformā: influenceri tika atalgoti ar produktiem (kuru pārdošanas cena svārstījās starp  20 un 30€). Papildus tam, Promoty iekasēja 10€ komisijas maksu par katru ierakstu. Tā kā mēs nezinām produkta ražošanas izmaksas, mēs īsti nevaram aprēķināt kopējās kampaņas izmaksas – taču, visticamāk, tās bija zem 500€. Par šo summu informācija par zīmolu sasniedza gandrīz 160 000 cilvēkus, un zīmols ieguva 20 brīnišķīgus attēlus, ar ko nākotnē dalīties savos sociālajos tīklos.

Promoty kampaņas statistika
b) Produkta kredīti vai dāvanu karte

Otrs variantsir piešķirt ieraksta veidotājam interneta veikala kredītus vai dāvanu karti, par ko cilvēks pats var pasūtīt savus iecienītākos produktus. Šī opcija labi strādā, ja kampaņa nefokusējas uz specifisku produktu grupu, bet gan uz pašu veikalu vai zīmolu.

Populāra interneta veikalu kampaņu ideja ir paprasīt influenceriem uzskaitīt savus iecienītākos veikala produktus un ar tiem iepazīstināt savus sekotājus. Piemēram, Somijas skaistumkopšanas preču veikals Cocopanda izvēlējās iet šo ceļu, kā rezultātā influenceri izveidoja sirsnīgus, personalizētus un vērtīgus sadarbības ierakstus, iepazīstinot sekotājus ar saviem iecienītākajiem skaistumkopšanas produktiem.

👉🏼 Lasi vairāk: Veiksmīgākās kampaņas Promoty platformā: Wolt

c) Atlīdzība naudā

Ja veikala kredītu izsniegšana ir tehniski sarežģīta (piemēram, P2P tirdzniecības platformām), influenceriem iespējams samaksāt arī naudā – šajā gadījumā influenceriem jāiegādājas kampaņas produkts par saviem līdzekļiem vai jāizveido kampaņas ieraksts bez produktu palīdzības.

Viena no lieliskākajām e-komercijas kampaņām, kuras ietvaros tika piedāvāta atlīdzība naudā un kura tika īstenota Promoty platformā, bija Yaga kampaņa “Love the fashion and our planet? Let’s do two good things together.💚”. Tās ietvaros influenceriem tika dota iespēja izvēlēties: pasūtīt kaut ko no Yaga (izmantojot savus finansiālos līdzekļus) vai izveidot vēlmju sarakstu ar produktiem, ko viņi vēlētos saņemt. Tā kā Yaga produktu klāsts ir ļoti plašs, daudzi influenceri iegādājās produktu, kas viņiem patīk, un padalījās ar to savos sociālajos tīklos.

Ar interneta veikala kampaņām, kurās tiek piedāvāta atlīdzība naudā, mēs esam pārbaudījuši arī variantu, kurā influenceri saņem produktu, uzņem attēlus ar to un pēc tam to atgriež. Tomēr šajā gadījumā nepieciešams ieguldīt papildus darbu, un arī risks, ka kaut kas varētu noiet greizi, ir lielāks – tāpēc mēs neiesakām izvēlēties šo variantu.

Protams, Tu vari izmantot arī kombināciju, kuras ietvaros influenceri saņem samaksu par produktiem vai produktu kredītu, kā arī papildus atlīdzību naudā. Tādā veidā influenceri iegūs autentisku interneta veikala iepirkšanās pieredzi (savukārt Tu →  labākus ierakstus), un kampaņa būs pievilcīgāka influenceriem ar lielāku sekotāju skaitu, kuri nav ieinteresēti par sadarbību saņemt tikai dāvanu karti.

2. Esi stratēģisks, plānojot savas kampaņas

Strādājot ar influenceriem, Tev noteikti vajadzētu kampaņas aprakstā izcelt tās mērķi, lai influenceri varētu uzrakstīt savu kampaņas ierakstu, balstoties uz to, un aicināt savus sekotājus attiecīgi rīkoties. Ja mērķis ir novirzīt cilvēkus uz interneta veikalu, influenceris savā ierakstā var uz to atsaukties un pievienot tā linku savam profilam. Interneta veikalu gadījumā kampaņas mērķis bieži vien ir arī informēt par pārdošanas veicināšanu, atlaidēm vai loteriju (kurā, piemēram, iesniedzot savu čeka numuru, iespējams laimēt jaunu automašīnu).

Vēl viena lieta, kas būtu jādefinē pirms kampaņas sākuma, ir kampaņas mērķauditorija. Jo veiksmīgāk zīmols spēs noteikt savu mērķauditoriju, jo lielāka ir iespējamība, ka zīmols atradīs atbilstošus influencerus kampaņai un ka tas būs spējīgs noformēt kampaņas vēstījumu, kas rezonēs ar potenciālajiem klientiem.

Promoty platformā zīmoli pašlaik var izveidot kampaņas influenceriem Latvijā, Igaunijā un Somijā. Vairāki starptautiskie interneta veikali ir izveidojuši kampaņu visām trim valstīm kopā un guvuši no tā labumu – piemēram, MyLook izveidoja svētku/ brīvdienu kampaņu Latvijas, Somijas, Igaunijas un Igaunijas krieviski runājošakjai auditorijai, reklamējot sevi atbilstoši Latvijas, Igaunijas un Somijas interneta veikaliem.

Jaunā gada kampaņā, kas bija paredzēta krieviski runājošajiem Igaunijas iedzīvotājiem (ne Ziemassvētkos, kā tas bija ar pārējām MyLook kampaņām!), katram izvēlētajam influencerim tika palūgts izveidot divus ierakstus. Lai influenceriem dotu iespēju iepirkties MyLook interneta veikalā, katram influencerim tika piešķirta interneta veikala dāvanu karte papildus atlīdzībai naudā. Kopumā kampaņa ieguva 3301 sirsniņu un 132 komentārus, un piecu influenceru izveidotie 10 ieraksti izmaksāja 0.07 € par iesaisti (cost per engagement) (neieskaitot produktu kredītu).

👆🏼Vairāku sadarbības ierakstu veikšana ar vienu influenceri ir stratēģija, ko mēs vienmēr iesakām piekopt – pirmkārt, ilgtermiņa sadarbība ir augstāks uzticamības līmenis. Otrkārt, lielākajai daļai pircēju ir nepieciešami vairāki saskares punkti (touchpoints), lai pieņemtu lēmumu izdarīt pirkumu un tāpēc vairāku ierakstu kampaņām ir arī lielāka ieteikme uz pārdošanas apjomiem.

3. Izmēri un optimizē rezultātus

a) UTM tagi

Par UTM tagiem esam runājuši jau iepriekš – ar šī rīka palīdzību, Tu vari ievietot atslēgas vārdus galvenās mājaslapas linkā, kas Tev vēlāk palīdzēs redzēt rezultātus katrai kampaņai, kanālam un MEDIUM Google Analyics platformā. Influenceru mārketinga kontekstā tas nozīmē, ka, ja Tu katram influencerim piešķir personalizētu URL linku, Tu precīzi zināsi, par cik mājaslapas apmeklējumiem un cik lielu pārdošanas apjoma pieaugumu katrs influenceris un viņa ieraksts ir atbildīgs.

Promoty platformā Tu vari nosūtīt katram influencerim unikālu saiti, izmantojot platformā esošo čatošanas iespēju, ko viņi pēc tam var pievienot savam profilam un pieminēt to ieraksta tekstā vai storijā. Ja influencerim ir vairāk nekā  10,000 sekotāju, viņš var padalīties ar savu storiju, izmantojot Swipe up iespēju.

b) Personalizēti atlaižu kodi

Tāpat Tu vari piešķirt katram influencerim unikālu atlaižu kodu. Šajā gadījumā tu neredzēsi mājaslapas apmeklējumu skaitu un to kvalitāti, taču Tu precīzi zināsi kopējās pirkumu summas un pirkumu skaitu, kas veikti, izmantojot atlaižu kodu.

kristiiined - Kristīne Dzene x Smileo "Smileo March product campaign"

Kāpēc ir svarīgi mērīt kampaņas rezultātus? Papildus kopējai kampaņas rentabilitātei (profitability), tas parāda, kuri influenceri vislabāk atbilst zīmolam un sniedza vislabākos rezultātus, lai ar viņiem sadarbība tiktu turpināta arī nākotnē. Tu uz to vari skatīties kā uz savu reklāmu (ads) optimizēšanu. 🙂

Piemēram, vienā interneta veikala kampaņā, kas tika īstenota Promoty platformā, interneta veikals izvēlējās septiņus savas nozares mikroinfluencerus (1,500 līdz 15,000 sekotāji) un piešķīra katram no viņiem savu atlaižu kodu 10% apmērā. Šeit ir kampaņas rezultāti:

atlaižu kods influencerim Nr. 1  –  izmantots 5 reizes

atlaižu kods influencerim Nr. 2  –  izmantots 8 reizes

atlaižu kods influencerim Nr. 3  –  izmantots 4 reizes

atlaižu kods influencerim Nr. 4  –  izmantots 52 reizes

atlaižu kods influencerim Nr. 5  –  izmantots 14 reizes

atlaižu kods influencerim Nr. 6  –  izmantots 86 reizes

atlaižu kods influencerim Nr. 7  –  izmantots 6 reizes

Apskatot rezultātus, Tu vari skaidri identificēt divus influencerus, kuri atbilda zīmolam un ar kuriem zīmolam vajadzētu turpināt sadarboties arī turpmāk. Tomēr rezultāti nebija tieši atkarīgi no influenceru sekotāju skaita – piemēram, viens influenceris ar 10,000 sekotājiem zīmolam bija atbildīgs par 8 jauniem pirkumiem, kamēr influenceris ar 5,000 sekotājiem – par 52 jauniem pirkumiem.

👉🏼 Lasi vairāk: Kā izmērīt influenceru mārketinga rezultātus?

Ja Tev ir kāds jautājums par Promoty platformu vai arī Tu vēlies pārspriest iespējamās kampaņas idejas, raksti mums uz [email protected] – mēs priecāsimies Tev palīdzēt! Kā vienmēr – kampaņas izveidošana ir bez maksas un nesatur nekādu risku: ja izveidotais saturs nav kvalitatīvs, kampaņa zīmolam neizmaksās ne centu. Lasi vairāk par to, kā darbojas Promoty platforma!

Piemēram, Latviešu influencerim ar 10 tūkstošiem sekotāju un 5% iesaistes līmeni būs 500 aktīvi sekotāji, līdz ar to ieraksta cena būs ap 100 € -  bet protams, šo arī nosaka satura kvalitāte, sadarbību biežums un citi faktori. Vērts paturēt prātā, ka cenas dažādās valstīs atšķiras, kad tiek veidotas starptautiskas sadarbības, vērts pievērst uzmanību vietējam cenu līmenim attiecīgajā valstī.

influenceru kampaņas izmaksas Promoty

Atlīdzība ar produktiem vai pakalpojumiem jeb barteris

Produkta kampaņas, kur influencerim tiek atlīdzināts ar produktiem vai servisiem, e-veikala kredītiem vai dāvanu karti/grozu ir īpaši veiksmīgas, jo prasa mazāku ieguldījumu un nodrošina labāku atdevi (ROI) vairumā gadījumu.

Otrkārt, produkta kampaņas piesaista influencerus, kuriem patiešām interesē zīmola produkti un iespējams tos jau izmanto savā ikdienā, līdz ar to priecājas tos ieteikt saviem sekotājiem - šādas sadarbības rezultējas godīgā un autentiskā saturā, kurš nodrošina labus rezultātus.

Piemēram, viena no veiksmīgām Promoty kampaņām ir Sutu's influenceru kampaņa, kuras ietvaros influenceriem tika atlīdzināts ar bambusa salmiņiem. Lai arī šis produkts ir ar salīdzinoši zemu cenu, vairāk, kā 400 satura veidotāji kampaņai pieteicās, tai skaitā influenceri ar 100 tūkstošu sekotāju - viņu vērtības sakrita ar ideju, ka jāatbrīvojas no plastmasas salmiņiem, lai palīdzētu ar vides piesārņojumu. Bieži vien Tava zīmola vērtības var uzrunāt influenceri vairāk kā naudiska atlīdzība!

Sutu bambusa salmiņi Promoty influenceru mārketinga kampaņa

Kad jāpieņem lēmums par atlīdzības veidu influencerim, padomā par to, kāda ir tavu produktu vai pakalpojumu vērtība un kā tā atbilst influenceriem, kurus iztēlojies savai kampaņai. Piemēram, ja vēlies galvenokārt strādāt ar mikro-influenceriem ar 1 000 - 5 000  sekotāju, veiksmīgai kampaņai produkta vērtībai jābūt no 10 - 50 eiro. Ja produkta vērtība ir zemāka, tad vērts apsvērt naudas kampaņu.

Balstoties uz mūsu pieredzi Promoty, varam teikt, ka kampaņas, kuras piedāvā zemas vērtības produktus (zem 10 eiro), visticamāk, nebūs veiksmīgas, jo kvalitatīvs influenceru darbs būtu vērts vairāk.

9. Kā mērīt influenceru mārketinga rezultātus?

Pēdējais un arī svarīgākais solis jebkurai influenceru mārketinga kampaņai ir tās analīze un rezultātu noteikšana: tas palīdzēs gan noteikt, cik kampaņa bijusi veiksmīga, gan arī to, kuri satura veidotāji ienesa labākus rezultātus kā arī kādus influencerus izvēlēties un kādu budžetu noteikti nākamajai kampaņai.

Influenceru mārketinga kampaņas rezultātu mērīšana pirmkārt atkarīga no kampaņas mērķa: ja mērķis bija iegūt zīmola atpazīstamību, tad galvenokārt jāpievērš sasniedzamības rādītājiem (reach, impresijas). Taču, ja mērķis bija veidot zīmola imidžu, tad būtu jāfokusējas uz iesaistes rādītājiem: like un komentāru daudzumu un kvalitāti, iesaistes rādītāju, jaunu sekotāju pieplūdumu utt.

Visgrūtāk ir izmērīt influenceru mārketinga ietekmi uz pārdošanu - par šo influenceru mārketings bieži tiek kritizēts. Vairumā gadījumu tiek izmantota viena no šīm divām opcijām:

a) Izsekojamas saites, kuras influenceris var pievienot savā profilā vai “story”, izmantojot “swipe up” funkciju. Google Analytics zīmols var redzēt, cik daudz apmeklējumu nācis no influencera saites, vai veikti pirkumi un cik lieli.

b) Personīgie atlaižu kodi ļaus noteikt precīzi, cik daudz pirkumu katrs influenceris ienesis. Tā kā atlaižu kodi ir interesanti arī pašam influencerim un sekotājiem, šī ir abpusēji izdevīga sadarbība. Kā arī tas palīdz precīzāk izvērtēt rezultātu, jo iespējams sekotājs neieies e-veikalā caur konkrēto saiti, taču atlaižu kodu izmantos jebkurā gadījumā.

atlaižu kodi influenceru mārketings Promoty

Pēc pirmajiem sadarbību ierakstiem, turpinās nepārtraukta rezultātu izvērtēšana, kur vari izvērtēt ar kuriem influenceriem turpināt sadarbības ilgtermiņā un kuriem tomēr nē. Jāpatur prātā, ka pirmais ieraksts ne vienmēr var nest labākos rezultātus: patērētājiem nepieciešamai vidēji 7-8 saskarsmes punkti ar zīmolu, pirms tiek veikts lēmums par pirkumu, līdz ar to ir vērts pamērīt rezultātus ilgtermiņā.

Ar rezultātiem vajadzētu dalīties arī ar influenceriem, kuri piedalījās kampaņā. Diemžēl, zīmoli bieži vien to nedara: piemēram, Igauņu satura veidotāja Anni Rahula, atzīst, ka tikai 1/20 sadarbības partneriem ir dalījies ar viņu kampaņas rezultātos. “Pat tad, kad man ir bijis personalizēts atlaižu kods, pēc kura ļoti precīzi var noteikt rezultātus, rezultātus nesaņēmu”, saka Anni. “Saņemt atgriezenisko saiti ir ļoti svarīgi, lai nākotnē attīstītos kā satura veidotājs.”

Ja vēlies kampaņas statistiku vienuviet (reach, patīk, komentārus), iesakām pamēģināt Promoty influenceru mārketinga platformu, jo tas tiešām ir vērtīgi un pārskatāmi!

Promoty influenceru kampaņas rezultāti OPI

10. Influenceru mārketinga juridiskie aspekti

Tā kā gan influenceru, gan sociālo mediju mārketings ir relatīvi jaunas jomas, ir aktuāli dažādi ētiskie un normatīvie jautājumi.

Lai patērētājiem tiktu sniegta patiesa un skaidra informācija par publikāciju, par kuru influenceris saņēmis materiāla rakstura labumu (samaksu, dāvanu u.tml.), balstoties uz spēkā esošo komercprakses regulējumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir sagatavojis šādus ieteikumus:

  • Ierakstā jāiekļauj nepārprotama norāde par komerciālu sadarbību – tas var būt ieraksta tekstā vai pievienojot atbilstošus tēmturus (hashtags)
  • Jālieto kāds no šādiem tēmturiem: #apmaksats, #apmaksatareklama, #paidpartnership, #reklama, #sponsorets
  • Ierakstā vai tēmturos skaidri jānorāda arī sadarbības, reklāmas apmaksātāja vai dāvanas sniedzēja nosaukums

Īstenojot mārketinga pasākumus sociālo tīklu vidē gan reklāmas devējiem, gan satura veidotājiem ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības. Viens no svarīgākajiem tiesību aktiem šajā jomā ir Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Vienlaikus Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem jārēķinās ar Reklāmas likuma un citām reklāmas jomas speciālo tiesību aktu prasībām. Tai skaitā svarīgi ir ņemt vērā:

  • tabakas izstrādājumu un citu  smēķēšanas produktu reklāmas aizliegumu;
  • alkoholisko dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • enerģijas dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • uztura bagātinātāju reklāmas prasības.

Īpaša uzmanība ir jāpievērš gadījumiem, kas saistīti ar bērniem adresētu reklāmu. Tāpat, sniedzot apgalvojumus par Produktu īpašībām, Reklāmas devējiem un Satura veidotājiem ir jāspēj pierādīt izmantoto apgalvojumu patiesību.

Kā var noprast pēc šī ieraksta influenceru mārketinga platforma kā Promoty atvieglo sadarbību veidošanu: tā palīdz gan ātrāk atrast influencerus, dod pārskatu par influenceru statistiku un datiem, samazina nepieciešamību pēc līgumiem, vienkāršo maksājumus un produktu sūtīšanu.

Turklāt, kampaņas izveide Promoty ir bez maksas, un Tu maksāsi tikai par saturu, kuru esi akceptējis. Bez influenceriem no Latvijas, Tu vari sadarboties arī ar Igauņu, Lietuviešu, Somu, Dāņu, Zviedru, Norvēģu un Nīderlandes influenceriem. Droši sāc te! 👇🏼

More on the topic