Influenceru mārketings 101: viss, kas Tev jāzina par saturu veidotājiem

Kā izvēlēties savam zīmolam atbilstošus influencerus? Vai es varu atalgot influencerus ar produktiem? Kā izmērīt kampaņas panākumus? Esam apkopojuši vairāk nekā 20 svarīgus padomus influenceru mārketingā un atbildējuši uz 7 jautājumiem, izmantojot šos padomus. Lasi visu pēc kārtas vai dodies pa taisno uz sev interesējošo jautājumu! 👇
1. Kāda ir influenceru loma zīmola mārketinga stratēģijā?
2. Kā izvēlēties īstos satura veidotājus starp tūkstošiem lietotāju?
3. Kā uzrunāt influenceri?
4. Kā atalgot influenceri par sadarbību?
5. Kādi ir iespējamo sadarbību veidi?
6. Kādas ir biežāk pieļautās kļūdas, no kurām vajadzētu izvairīties?
7. Kā izmērīt influenceru mārketinga rezultātus?

 

1. Kāda ir influenceru loma zīmola mārketinga stratēģijā?

Influenceri var tikt veiksmīgi iesaistīti jebkurā patērētāja ceļojuma posmā – ir svarīgi apzināties savus mērķus, apdomīgi izvēlēties satura veidotājus un izvēlēties pareizo sadarbības veidu.
Jauna vai nezināma produkta gadījumā pirmie ieraksti galvenokārt rada izpratni un interesi. Nākamajā fāzē influencera mērķis is pārliecināt pircēju: iepazīstināt ar produktu, darīties savā pieredzē un atbildēt uz sekotāju jautājumiem. Pircēja ceļojuma beigās, kad potenciālais pircējs ir gatavs izdarīt pirkumu, satura veidotājs var padalīties ar atlaižu kodiem vai specifisku informāciju par to, kur produktu iespējams iegādāties.
Pirkšanas fāze, iespējams, ir viena no atslēgas zonām, uz kuru Instagram fokusēsies nākotnē: piemēram, Spotify platformas lietotāji jau tagad var atzīmēt savus produktus Instagram ierakstos un iepirkties pa tiešo Instagram platformā.

2. Kā izvēlēties īstos satura veidotājus starp tūkstošiem lietotāju?

Saprātīga lieta, ko darīt vispirms, ir pārskatīt tos lietotājus, kas jau dotajā brīdī aktīvi sadarbojas ar Tavu zīmolu. Ja viņiem jau patīk Tavs zīmols, viņi droši vien ir ieinteresēti sadarboties – visticamāk, kā atalgojumu par to vēloties tikai Tavus produktus! Turklāt viņi radīs autentisku saturu, kas zīmolam sniegs labākus rezultātus. Bez tam, ja satura veidotājs ar Tavu zīmolu ir sadarbojies vairāk nekā tikai vienas kampaņas ietvaros, tas jau parāda to, ka šis lietotājs tiešām izmanto un novērtē Tavus produktus.
Ja Tu tikai nesen esi sācis nodarboties ar influenceru mārketingu vai Tu vēlies paplašināt savu satura veidotāju bāzi, mēs piedāvājam Tev 3 soļus, kā atrast īstos influencerus starp tūkstošiem Instagram lietotāju.
1. Atlasi pēc demogrāfiskajiem rādītājiem: dzimuma, vecuma, atrašānās vietas u.c.
Iespējams, demogrāfiskie ierobežojumi Tev nav aktuāli. No otras puses – kad runa ir par premium kosmētikas zīmoliem, ir vērts nekavējoties no savas mērķauditorijas izņemt vīriešus un gados ļoti jaunus cilvēkus, lai atvieglotu turpmāko procesu. Varbūt ir vērts fokusēties tikai uz lielpilsētu iedzīvotājiem? Protams, Tu vislabāk zini savu mērķauditoriju.
2. Atlasi pēc snieguma rādītājiem (performance): kopējā sasniegto cilvēku skaita (reach), iesaistes rādītāja (engagement) u.c.

 

Sekotāju skaits, protams, ir svarīgs. Dažreiz šīs skaitlis tiek sasniegts ar dažādu triku palīdzību, kas nozīmē to, ka saturs var nedarboties uz konkrētajiem sekotājiem. Tāpēc ir ļoti svarīgi pievērst uzmanību iesaistest rādītājam (engagement). Komentāru sadaļa arī sniedz skaidrību par to, vai satura veidotājs ir izveidojis saliedētu kopienu vai lielākā daļa komentāru ir “forša bilde” stilā.
Uzzini vairāk: visaptverošs raksts par to, kā kā novērtēt influencera sekotāju kvalitāti.
3. Atlasi pēc interesēm, vērtībām un stāsta
Balstoties uz interesēm, lietotāji var tikt atlasīti lielākajā daļā influenceru platformu, savukārt pareizo influenceru atrašana, balstoties uz vērtībām, ir daudz laikietilpīgāka. Tomēr tas ir vissvarīgākais solis. Tavs vissvarīgākais solis ir atrast satura veidotāju, kura stāsts un vērtības saskan ar Tava zīmola vērtībām. Citādāk sadarbības ieraksti izskatīsies komerciāli un neuzticami, un tie nedos vēlamo efektu.

 3. Kā uzrunāt influenceri?

1. Izveido labu kontaktu un iemanto uzticību
Satura veidotāji ir dāsnāki ar zīmoliem, kas viņiem tiešām patīk. Tāpēc radi labu produktu 🙂 un sāc veidot attiecības jau pašā sākumā: esi aktīvs, spied patīk viņu ierakstiem un komentē tos, atbildi uz viņu storijiem. Šādā veidā Tu iepazīsi influenceri, kas būs noderīgi nākamajā solī. Tas Tev arī dos laiku iepazīt influenceri un saprast, vai viņš tiešām būs atbilstošs Tavam zīmolam.
2. Uzzini, vai influenceris ir ieinteresēts sadarboties
Pirmajā vēstulē ir svarīgi parādīt, ka Tu esi pazīstams ar influencera saturu un stāstu – “Mums tiešām patika Tavs pēdējais ieraksts, kurā Tu… , un mēs iedomājāmies, ka Tu varētu būt ieinteresēts mūsu …, jo…” – un ka Tu tiešām vēlies viņu redzēt savā kampaņā.
Mērķis ir saprast, vai Tavs produkts ir atbilstošs konkrētajam satura veidotājam, kā arī pārliecināties par to, ka viņi jau nesadarbojas ar līdzīgu zīmolu vai Tavu konkurentu. Neesi pārāk uzmācīgs šajā posmā – ja satura veidotājs nav ieinteresēts sadarboties, viņš, visticamāk, nesniegs zīmolam vēlamos rezultātus.
3. Piedāvā konkrētu sadarbības plānu
Ja influenceris ir ieinteresēts sadarboties ar Tavu zīmolu, Tev vajadzētu kļūt specifiskākam par to, ko zīmols vēlas. Kaut gan gala rezultāts ir atkarīgs no abām sadarbībā iesaistītajām pusēm, tā ir zīmola misija izdomāt kampaņas ideju.“Zīmolam vajadzētu izdomāt kampaņas ideju pirms tas uzrunā izvēlēto satura veidotāju. Esmu saskārusies ar situācijām, kad zīmols vēlas sadarboties, taču tas neizdodas, jo zīmols nav pilnībā izdomājis kampaņas saturu,” skaidro veselības blogere Kirsti Vaikla (@kirstivaikla).
4. Esi tiešs par to, ko Tu sagaidi, un kampaņas mērķiem
Zīmola pārstāvis nevar satura veidotājam pateikt to, kas viņam būtu jāsaka, taču viņš var paskaidrot, kas konkrētajā produktā ir vissvarīgākais un kā tas atšķiras no sev līdzīgiem produktiem. Tāpat ir vērts vienoties par to, kam būtu jābūt iekļautam ierakstā, kam būtu jābūt redzamam uz attēliem, kādām saitēm būtu jābūt pievienotām utt., lai izvairītos no vilšanās pēc tam, kad ieraksts jau ir izveidots.

4. Kā atalgot influenceri par sadarbību?

Savā aptaujā State of Influencer Engagement Augure noskaidroja, ka gandrīz 70% zīmolu nemaksā saviem influenceriem. Gadu laikā šis rādītājs, visticamāk, ievērojami samazināsies – gan influenceru platformu popularitātes, gan pieaugošās pašu satura veidotāju vērtības atzīšanas dēļ.
Vai influenceri sadarbojas ar zīmoliem, ja viņi atalgojumā var saņemt produktu? Jā, ja viņiem patīk Tavs produkts, un viņu acīs tam ir vērtība. Taču, ja produkta vērtība nekompensē darbu, kas ir ieguldīts ieraksta tapšanā, influenceri var pieprasīt papildus atalgojumu naudā. Labs satura veidotājs parasti velta vairākas dienas un personīgos resursus (kamera, apgaismojums, aksesuāri) fotogrāfiju vai video, kā arī saistoša satura izveidošanai, tāpēc viņš ir pelnījis saņemt atbilstošu samaksu.
Aptauja izceļ sešus iemeslus, kāpēc satura veidotāji sadarbojas ar zīmoliem:
  • Iesaistes rādītājs (engagement) un sekotāju skaita pieaugums (55%)
  • Spēja radīt kvalitatīvu saturu saviem sekotājiem (45%)
  • Ietekme uz reputāciju, satura veidotāja ticamības pieaugums (29%)
  • Atlaides, bezmaksas paraugi un citi zīmola atalgojumi (25%)
  • Iespēja nopelnīt naudu (24%)
  • Jauna pieredze: pasākumi, ceļojumi utt. (22%)
Cik maksā influenceri? Plaši zināma vadlīnija nosaka, ka 1 sekotājs = 1 cents, tātad, ja satura veidotājam ir 5,000 sekotāji, viņš var prasīt 50€  par ierakstu ar vidējo iesaistes rādītāju (engagement) 10%. Tomēr šis nav akmenī iekalts likums – satura veidotāja atalgojuma lielums pirmkārt ir atkarīgs no viņa sekotāju iesaistes, satura kvalitātes un iepriekš veikto sadarbību skaita.

5. Kādi ir iespējamo sadarbību veidi?

Satura veidošana satura veidotāja un zīmola kanāliem. Tā kā daudzi satura veidtāji rada tiešām izcilus foto un video saturus, šis ir lielisks veids, kā iegūt augstas kvalitātes, ne-korporatīvus vizuālos materiālus to izmantošanai zīmola sociālajos tīklos. Ja vēlies, vari uzaicināt influenceri piedalīties Tevis organizētā fotosesijā vai video projektā, taču tas zīmolam izmaksās daudz dārgāk.
Giveaways, kuru ietvaros, sadarbojoties ar satura veidotāju, cilvēkiem ir iespējams saņemt bezmaksas produktus. Šī sadarbības forma ir noderīga abām tajā iesaistītajām pusēm – papildus zīmola vēstījuma izplatīšanai gan satura veidotājs, gan zīmols iegūst jaunus sekotājus.

 

Personīgie atlaižu kodi. Promo kodi un affiliate linki ir veiksmīgs un labi izmērāms veids, kā palielināt pārdošanas apjomus internetā. Šajā gadījumā satura veidotājam vajadzētu arī iepazīstināt savus sekotājus ar produktu, padalīties savā pieredzē un pievienot ko personālu, lai tas ļoti uzkrītoši neizskatītos pēc “nopirka” satura. 
Produktu izmēģināšana, dalīšanās ar atsauksmēm un viedokļiem. Šī ir laba iespēja pievienot pārdošanas atbalsta pusi (sales support) – personīgas pieredzes pievienošana neitralizē reklāmas iespaidu.
Zīmola jaunumu un satura kopīgošana (šērošana). Ja skatāmies ilgtermiņa sadarbību virzienā, satura veidotājs laiku pa laikam varētu painformēt savus sekotājus par to, ka zīmolam ir jauna kampaņa vai jauns produkts – šis ir gadījums, kad influenceris kļūst par zīmola vēstnesi.

6. Kādas ir biežāk pieļautās kļūdas, no kurām vajadzētu izvairīties?

1. Sadarbība ar nepareizo influenceri vai nepiemērota produkta piedāvāšana. Latvijā ir vairāki slaveni cilvēki un labi zināmi blogeri, kurus zina visi. Tomēr viņu piesaistīšana savām kampaņām ne vienmēr ir saprātīga ideja: pirmkārt, influenceri ar ļoti lielu sekotāju skaitu prasa augstāku samaksu; otrkārt, viņiem ir ievērojami mazāks iesaistes rādītājs (engagement), kas nozīmē to, ka lielākā daļa sekotāju nav ieinteresēti viņu ierakstos. Cenas ziņā visizdevīgākie ir tieši mikro-influenceri – it īpaši, ja Tev ir nišas produkts.
Tāpat Tev nevajadzētu izsūtīt sadarbības piedāvājumus pirms esi iepazinies ar satura veidotāja līdzšinējo darbu – piemēram, gaļas produkta reklāmas piedāvājuma nosūtīšana vegāna blogerim, visticamāk, radīs viņā lielu nepatiku pret Tevi.
2. Satura veidotāja nodrošināšana ar tīru produktu informāciju vai reklāmas tekstu. Neprasi satura veidotājam pārsūtīt garlaicīgu reklāmas tekstu vai, vēl ļaunāk, iepriekš izstrādātus reklāmas banerus. Tas nestrādā īpaši labi, kā rezultātā auditorija to var marķēt kā “reklāmas pastu”, samazinot influencera ietekmi. Saistoša satura veidotāju mērķis ir satura, nevis reklāmas veidošana.
Turklāt, ja vien par to nav notikusi atsevišķa vienošanās, zīmolam nav tiesību izteikt pretenzijas par saturu: ja influencerim nepatīk Tavs produkts, viņam ir tiesības būt godīgam pret saviem sekotājiem.
3. Satura veidotāja darba nenovērtēšana. Ja Tavs produkts satura veidotāja acīs ir vērtīgs vai viņš tiešām mīl Tavu zīmolu, viņš noteikti piekritīs izveidot ierakstu, kā atalgojumu saņemot tikai produktus. Taču Tev jāatceras, ka satura veidotājs dara savu darbu ar lielu apņēmību un iegulda nozīmīgu laika apjomu perfektās bildes vai video tapšanā. Tieši tāpēc viņš ir pelnījis atbilstošu atalgojumu. Blogošana ir tāds pats darbs kā visi citi – it īpaši tiem cilvēkiem, kam tā ir pilna laika nodarbe.

7. Kā izmērīt influenceru mārketinga rezultātus?

Sasniedzamība (reach), patīk un komentāru skaits sociālajos medijos – tie ir rādītāji, kas iedrošina satura veidotāju, jo viņš redz, ka sekotājiem patīk viņa ieraksti un ka tie viņam seko. Taču tas uzreiz nenozīmē, ka šiem rādītājiem būs arī kāda ietekme uz zīmola pārdošanas apjomiem. Kā izmērīt influenceru mārketinga rentabilitāti? Par to vairāk mūsu nākamajā bloga rakstā! 💸
——–
Viens veids, kā atrast savam zīmolam piemērotus satura veidotājus, ir izveidojot publisko kampaņu Promoty platformā – vairāk nekā 5000 latviešu satuta veidotāji varēs paši tai pieteikties, savā pieteikumā aprastot to, kā viņi reklamēs zīmola produktu vai servisu Instagram platformā. Kampaņas izveidošana ir bez maksas, un Tu maksā tikai par tiem ierakstiem, kas Tev patīk.
Citi bloga ieraksti, kas Tev varētu patikt:
Influenceru mārketings kā kanāls jēgpilna satura radīšanai

Influenceru mārketings kā kanāls jēgpilna satura radīšanai

Sociālo mediju konti mūsdienās ir gandrīz ikkatram uzņēmumam. Bet, ko tajos publicēt, ar kādu saturu dalīties, lai tas izstāstītu uzņēmuma stāstu, atklātu vērtības un iedvesmotu adresātu? Vai un kā šo var palīdzēt realizēt influenceri?

Wolt influenceru mārketinga pieredze

Wolt influenceru mārketinga pieredze

Wolt influenceru mārketinga pieredze Izmantojot influenceru mārketingu kā vienu no saviem galvenajiem kanāliem, Wolt izdevās kļūt par populārāko ēdienu piegādes platformu Latvijā. Kā viņiem tas izdevās? Elīza Jaka, bijusī Wolt mārketinga vadītāja Latvijā un tagadējā...

Saņemt jaunākos bloga ierakstus e-pastā


Bitnami